W dniach 30.05-01.06.23r. uczniowie kl. III i kl. VIII SP w Wilkowie z wychowawczyniami p. Katarzyną Nawrocką i p. Elżbietą Ślązak wzięli udział w wycieczce. Trasa jej przebiegała przez Toruń- Gniezno- Biskupin.

Dzieci zwiedziły miejsca związane z historią początków Polski i naszego Patrona Szkoły- Mikołaja Kopernika.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od wizyty w Niewidzialnym Domu w Toruniu, gdzie każdy mógł przez chwilę poczuć z jakimi trudnościami w życiu codziennym borykają się osoby niewidome. Tego samego dnia odwiedziliśmy toruńskie planetarium. Seans pt. Wirująca Ziemia faktycznie sprawił, że wirowaliśmy razem z nią. Następnego dnia udaliśmy się do Muzeum Żywego Piernika, gdzie zapoznano nas z tajnikami wypieku toruńskiego piernika. Wszyscy mieliśmy możliwość upiec swój własny piernik. Zabawa przy tym była przednia. Było również zwiedzanie starego miasta oraz miejsc związanych z obecnością M. Kopernika. Następnie udaliśmy się do Gniezna i zwiedziliśmy wnętrze Bazyliki Gnieźnieńskiej, która była miejscem koronacji królów polskich, znajdują się tam relikwie św. Wojciecha (pierwszego polskiego świętego) misjonarza, którego losy miały wpływ na pozycję Polski w średniowiecznej Europie. Pani przewodnik opowiedziała nam o Drzwiach Bazyliki Prymasowskiej, które przedstawiają życiorys św. Wojciecha. Są unikatowym zabytkiem romańskiej sztuki odlewniczej. Wykonane z brązu i pochodzące z 2 poł. XII w. Tego samego dnia, popołudniu dotarliśmy do Biskupina. Pobyt tam rozpoczęliśmy ogniskiem i pysznymi kiełbaskami. Po odpoczynku rano 01.06.23r. zwiedziliśmy najstarszą osadę w Polsce (ukończenie budowli datuje się na 748r.p.n.e.). Zobaczyliśmy rekonstrukcję chat sprzed tysięcy lat, poznaliśmy zwyczaje żyjących tu kiedyś ludzi, ich pracę i rzemiosło. Osadę zbudowano na wyspie, która na skutek obniżenia poziomu wody w jeziorze przekształciła się w półwysep. I my na zakończenie zwiedzania odbyliśmy rejs statkiem wokół półwyspu. Po rejsie udaliśmy się w podróż powrotną, która minęła szybko i bezpiecznie.

Wycieczka dostarczyła nam niezapomnianych przeżyć i wrażeń, które na długo pozostaną w naszej pamięci. Wróciliśmy zmęczeni, ale zadowoleni.